Het Twiske 18 Juli 2017

Verslagje van onze Twiskeavond op 18 juli 2017.

Na een fijne vakantie aan de Loire waar ik de vliegenlat bewust thuis had gelaten mocht er door ondergetekende weer gevist worden. Ik had het dit jaar qua organisatie van de Twiskeavond makkelijk want die was door Herman en Dick geregeld, waarvoor dank.
Ik hoefde alleen maar mee om te vissen en traditiegetrouw wel het verslagje te schrijven, waarvan akte.

Verzamelen op de parkeerplaats.

Om het ritme weer een beetje op te pakken was ik rond 15 uur aan de waterkant alwaar ik Jan Bolt trof. Ook Herman, Dick en Cor waren al ergens in het natuurgebied, m.n. weer bedoeld om de Meivliegers op deze avond naar de beste stekken te loodsen .
Deze middag zou er voor mij één worden met een "Gouden Randje"! En dit keer niet vanwege de aantallen gevangen vis en\of de grootte daarvan, maar iets veel, veel subtielers.

Wat gebeurde, Jan Bolt en ik stonden in het hoge riet 15 meter uit elkaar een school ruisvoorns te belagen (ging lekker) toen er bij mij een IJSVOGEL op mijn hengel landde!!!! Zo bijzonder en ook zo onverwacht dat ik m'n adem daar tussen het hoge riet 2 minuten heb ingehouden. De World Press foto/Nature was heel dichtbij maar daar bewegen geen optie was zullen jullie me maar op m'n woord moeten vertrouwen. Hij zat daar maar prins heerlijk en als ik hem uiteindelijk niet vriendelijk doch dringend had verzocht weer op te stijgen had ik er waarschijnlijk nu nog gestaan.

Rond 17.30 waren we op de parkeerplaats waar de eerste leden al waren gearriveerd. Het weer werkte best aardig mee incl. de wind en rond 18 uur gingen de geformeerde groepen, wel/niet met fiets en of richting weilanden de Stoterplas en al het water dat daar direct mee in verbinding staat. We waren met 15-20 man, een prima opkomst dus.
Onderstaand een impressie van de diverse groepen:
Herman
Zelf ben ik met Dick en Jan Bolt op stap geweest. We hebben in het zuidelijke deel gevist (het polderachtige gebied).
Jan heeft twee voorns gevangen, Dick vijf en ik ook vijf. We hebben gevist met een goudkop red tag en een helgroene bud (op advies van John).
Het was een mooie avond

Mischa
Ik heb met Michael de Boer gevist aan de zuidkant van de plas. Bij de polder bruggetjes zeg maar. Voor Michael(eerstejaars lid) ging het nog wat meer om het leren werpen. Zeker met de wind die af en toe toch wel aanwezig was. Desalniettemin vond hij het leuk en heeft hij zijn 1e vis op de vlieghengel gevangen. Gelukkig bleef het bij 1 kleine ruisvoorn... Want niets is zo frustrerend als vroeg pieken in je carrière en een resultaat neer te zetten waar je de komende 30 jaar niet overheen gaat.
Zelf heb ik nog een baars gevangen. Iets boven de 20cm

John
Ik heb gevist in wat ik polder noem. Met een puntje 10/00 van ca. 90 cm. en haak 17 met plastic, goudkleurig kraaltje en fluo-groen staartje heb ik 17 blankvoorns gevangen. De laatste was de grootste en was ongeveer 25 cm.
Ik heb me vermaakt.

Hans Donner
Hans(belde om 19 uur van de parkeerplaats waar iedereen bleef) heeft in de korte spanne tijd die hem restte een paar mooie voorns, een brasem en een baars gevangen.

Jan v W, Mario, Cor, Hans v D. en Tom
Met dit kleine peloton hebben we de westkant van het Twiske voor onze rekening genomen. Op de stekken waar ik 's middags aardig (ruis)voorn had gevangen was het nu tamelijk lastig. Dus de één na de andere stek werd afgewerkt en afgevinkt. Halverwege onze tocht bleven Hans en Mario wat hangen bij een bruggetje (wisten ze niet maar is een berucht cruisegebied!) maar toen wij een uurtje later terugkwamen hadden zij wel en wij geen vis gezien. Dus toch maar even wat worpjes daar gemaakt en al ras was ik de gelukkige die 5 mooie grote blankvoorns mocht inrekenen. Mario kwam naast me staan en ving er ook rap 5 en ook Hans die weer iets verder ingooide ving direct een mooie brasem. Cor en Jan waren helaas iets minder fortuinlijk, dat lag vooral aan waar je je nimf liet zwemmen, maw ze lagen er enorm lokaal. Daarna was het voorbij, we hebben nog vol goede moed het één en ander geprobeerd maar geen bijzondere vissen meer.

Rond 21.45 waren we terug op de parkeerplaats alwaar nog even werd bijgekletst alvorens iederéén huiswaarts keerde.
Hier niet genoemd maar wel gezien waren Sjef met, Peter v G met z'n zoon Kars, Tassos, en .. wie ben ik nog vergeten ….?

Bedankt voor jullie belangstelling en tot volgend jaar,

Tom Neumeier

De Foto's:

Sommigen hadden er voor het verzameltijdstip al een aantal vis uren opzetten. Goede hydratatie is van belang
Fietsers vissen langer en vangen eerder
De omstandigheden waren goed, wel af en toe wat wind
Het begin van een veelbelovende carrière?